Pazarlama; bir ürün yada hizmetin nihai hedef olan satışı için gerçekleştirilen her türlü faaliyetlerin bütünleşik ifadesidir. TV reklamları, radyo reklamları, broşürler, tanıtım toplantıları gibi pek çok faaliyeti kapsar.
Ancak önüne “nöro” yani beyinle ilgili bir kelime geldiği zaman düşünmemiz gereken çok daha derin ve güncel bir konu karşımıza çıkıyor.
“Nöropazarlama” yada global olarak bilinen ifadesiyle “Neuromarketing”.
Nöropazarlama, çeşitli teknikler yardımıyla tüketici davranışlarını anlamaya, buradan elde edilen verilerle ürün, tasarım, reklam, kampanya ve marka konumlandırma vs gibi önemli pazarlama faaliyetlerini etkin bir şekilde yapmayı sağlayan önemli bir araç olarak karşımıza çıkıyor.
Çeşitli yöntemlerle genel olarak beynin belirli bir obje, renk, şekil, marka ve bunun gibi araştırması yapılan herhangi bir kavram karşısında beynin hangi bölümlerinin aktive olduğu, ne ölçüde aktive olduğu, sinir hücreleri nöronları arasındaki elektriksel dalgalanmaların ölçümü yapılır.
Elde edilen verilerin analizi tüketici satınalma davranışlarını anlamaya yönelik önemli bilgiler vermektedir. Nöropazarlama, kişilerin satın alma kararını bilinçaltı düzeyinde verdiğini belirtmektedir.
İnsan davranışlarının %15’inin bilinç, %85’inin ise bilinçaltında şekillendiğini, bunun da tüketicinin sabırsız ve irrasyonel karar verme eğilimi ile neticelendiğini belirtmektedir.
Son dönemlerde bizim ülkemizde de bu yönde çalışmalar yapılmaya başlanmakla birlikte henüz çok yetersiz seviyededir.
Bu tarz pazarlama yaklaşımları genellikle Hollywood sinema filmlerinde şahit olurken Cem Yılmaz’ın en son filmi Arif v216’da Nöro pazarlama’dan faydalanıldığını gördük..
Filmi çıktığı ilk gün izlerken, Seda Bakan’ın oynadığı rol olan Pembeşeker’in filmde kullandığı iki kıyafetten birisi beyaz - sarı renklerle dizayn edilmiş yani Seda Bakan’ın da reklam yüzü olduğu Kart’ın renkleri, diğeri elbisesi de kırmızı - beyaz olarak dizayn edilmiş, o da Akbank’ın renkleri.
Buradaki yaklaşımda temel amaç filmi izleyenlere marka algısını verip bilinç altına ürün ve marka bilgisini yerleştirmek. Demek ki ülkemizde de kurumlarımız farklı pazarlama yaklaşımlarını kullanmaya başlamış.
Bu da pazarlama anlayışlarına hiç kuşkusuz yeni bir soluk getirecektir.
Yorumlar
Yorum Gönder